Rabu, 24 Disember 2008

Alhamdulillah....


Alhamdulillah.....Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar.....Syukur kepada Allah dengan anugerah yang telah dikurniakan kepada hamba kerna dapat mengatasi segala permasalahan yang hamba lalui sepanjang dua bulan niii dengan sebaik-baik nya moga-moga berkekalan dengan berkat kesabaran...kalau nak ikut kan marah pun tak kemana pergi nya ..kalau nak ikutkan sabar takkan menjadi segalanya. Batas kemarahan serta kesabaran sebagai hamba Allah yang lemah ini yang senantiasa dipenuhi kesalahan2 mau yang kecil ataupun besar, yang disedari atau pun tidak,yang nampak atau tidak itu... ada tahapnya.

Hingga akan berlaku kejadian yang disebaliknya jika merasa diri tercabar akan kesabaran & kemarahan...maka hendak lah kita mengawalnya dengan iman yang kuat, akal yang baligh lagi sempurna pemikirannya, ilmu yang kita pelajari mahupun sedikit tapi berkekalan dan bertambah-tambah. Jangan biar kesabaran dicabar, jangan biar kemarahan kita dipersenda-sendakan....kalau nak rasa cuba la sekali..tak cuba tak tau, kalau dah cuba baru hang tau rasa nak putus kepala buat laaa...Jangan biarkan kemarahan seseorang menjadi dendam yang berterusan. Iblis berusaha untuk menyesatkan kita dengan pelbagai cara maka inilah salah satu di antara cabang kesesatan yang diusahakannya.
Kata ustadz ketika saya mempelajari ilmu agama tak la banyak menuntut ngan ustadz tuu sikit jer..pesannya jika kita marah pada ketika itu jangan sampai iblis menghasut hingga sanggup melakukan perbuatan di luar batasan akal, maka yang marah ketika itu bukan lah diri kita yang sebenarnya... cam tuu la bunyinyer.Lagi satu kalau marah segeralah mengambil wudu' bagi meredakan kemarahan tersebut semoga mendapat menggantikannya dengan amal yang baik. Berzikir & beristighfar laa banyak2 agar dapat menjauhkan kita dari sifat pemarah. Kata ustadz tu lagi marah juga boleh mendatangkan syirik yang kita sendiri tidak sedari berlaku sedemikian. Kalau salah tu mintak maaf jer laa, saya ni bukan mahir sangat bab agama nii maklum laa belajar pun sekadar untuk keperluan diri sendiri ajer agar tidak sesat di penghujung hayat..

Selasa, 23 Disember 2008

Orang diam kene pijak kepala...

Kadang2 apabila kite diam, sesetengah orang akan berkata bahawa seseorang tu sombong laa,tak mahu bermasyarakat laa, egois laa, hati lembut laa, penakut la, dayus laa....ah mcm2 lagi kata2 yang bakal dilemparkan pada si pendiam dan yang sememangnyer mempunyai sifat yang sedemikian...tanpa mahu menyiasat kenapa si pendiam nii mendiamkan diri, mungkin kerana sifatnya yang demikian maka banyak la andaian serta prasangka buruk yang terbit dari hati2 manusia yang sememangnyer mempunyai titik hitam...malah tidak berusaha untuk mencuci pula titik hitam itu dengan amalan kebaikan ataupun zikir, istighfar dan sebagainya...
Tapi kalau kita kurang bercakap (pendiam) lain pulak jadinyer senang2 jer orang nak piljak kepala kita..ni laa yang terjadi pada kita selalunya...orang akan mengambil kesempatan atas kelemahan yang kita tunjukkan itu...Tapi AWAS yang diam ini selalunyer berisi, bukan maknanyer diam kosong...sekali dia naik angin habis semua kene tempias nyer.Kalau diam kosong itu menunjukkan kebodohan kita sendiri, kita yang rugi tanggung sendiri atau sendiri mau ingat laa...sapa suruh lu diam.
Orang pendiam ni adakalanya ada yang cerdik & ada yang bodoh, tapi kebanyakan banyak cerdik dari bodoh...yang mempunyai agenda tersendiri mengapa mendiamkan diri...
Apapun lebih baik diam dari berkata kerana orang yang banyak berkata-kata lebih banyak menonjolkan kebodohan nyer apabila dia berkata atau membuat sesuatu...
terpulanglah setiap individu itu untuk menilai baik dan buruk nyer..

Khamis, 18 Disember 2008

nak update...!...waaaaa....


apa la nasib hamba nii nak update blog x dpt...nak explore blog member2 pun x dpt.. nak itu nak ini pun tak dapat..abih semua tergendala..dek akibat bencana tsunami komputer hamba yang kurang asam nii...ini semua angkara dek si CH..D.. laa asyik bagi komputer yang ader masalah, rasanyer dah dua kali hamba mempopulerkan nama si CH..D.. nii di dalam ruangan blog hamba nii..kalau macam nii laa gaya nyer bior la hamba tutup blog hamba nii...hari nii masuk hari yang kesembilan bagi komputer tuu mendiamkan diri nyer buat mase nii..tak tahu laa aper nasib dia lepas nii.. mungkin patut mintak yang baru kot,tapi bile yang nak dapt yang baru nyer...kate sebelum raye yang baru naks sampai..sampai la ni habuk pun tarak..ckp tak serupa, dah laa bahasa pun lain... maner nak sama tapi mempunyai maksud yang satu..aper niii..@ # $ ^ % $ # #...kalu ikut ati nak jer aku jual komputer nii...nasib baik ader tulis gomen yang punyer ..eeeiiiii.. kalau idak leboh dah nii...

Ahad, 7 Disember 2008

Wahai...kambing

Wahai saudara saudari sekalian ...kalu bijaksana dan bijaksini atau bijaksinun...berapa ekor kambingkah yang terdapat dalam ini gambar... tolong bagitau...... kambing nii tak jadi nak buat korban pasal belum pun cukup umur.. nasib kambing ni baik untuk tahun nii..tahun depan tak tahu laaa....wahai kambing yang dua ekor tuu jeles agak nyer...

Jumaat, 5 Disember 2008

balik kampung laa...


Assalamu'alaikum...saya mohon maaf zahir dan batin..pada semua yang baru kenal, yang x kenal, yang dah lamer kenal, yang nak kenal, yang semalam kenal, kelmarin kenal, dulu kenal sekarang dah x kenal, yang x nak kenal2, yang tak kenal langsung dan aper2 sajer yang berkaitan dengan kenal... sekali lagi mintak maap bebanyak kalu ader salah dan silap tu...

Khamis, 4 Disember 2008

Persetan!....amarah


Apa dah jadi niih...abih semua berjangkit...hari nii aku betul2 naik angin.. mana x nyer... komputer buat hal lak..... asyik2 reboot tak tentu pasal..dah ke berapa puluh kali reboot daaa... aku pun x tahu nak ckp... nii la jadi nyer kalu dapat second..pastu ader masalah.. dah dapat komputer baru... yang lamer bagi lak kat geng aku kat bawah niii... Ch..dr... kate komputer nii ok x der masalah... abis aper nii.. dah 3 komputer semuenyer cam nii..apahal! Tolong jawab..Ch..dr.....! tak boleh pakai....betul laa.. bila nak suruh repair jer...sibuk laa..byk keje laa...itu laa ini laa....aper ker hey nyer nii....tuu pasal aku mintak TUKAR............segala macam hal.... susah sangat TUKAR kan aku jer.. abih citer.......titik

Bukan Istana ku....

Kalau dulu kawasan istana nii laa tempat aku bermain..dalam luar habis aku terokai...kalau sempat ker dapur pun aku pergi...boleh katakan semuanyer mengenali aku ...ader yang ber tanya..."anak saper tuu?"..ader pula yang tukang jawab... "anak Ha cucu Tok Yang Shafie"...mereka yang bertanya terus berdiam tanpa soalan susulan. Mereka semua lebih mengenali datok aku dari aku ...kerana datukku adalah Tok Nara di istana... malahan kalau terserempak dengan sultan sekalipun... ditegur oleh tuanku..."hmm kamu anak sapa nii?...dengan pantas ku menjawab..'anak Ha cucu tok Yang..."
"Cucu tok Yang rupernyer...Bebaik jgn ingke sgt kat sini mcm2 ader.." balas tuanku...Aku pun aper lagi cepat2 beredar dari situ..kecut perut ku berdepan dgn tuanku...ahhh itu kisah lamer...biarlah jadi ingatanku...tapi sekarang tempat tersebut tidak lagi boleh di teroka sesuka ati..maklum la lain pemerintah lain pula cara nyer...dah tu byk barang berharga...takut di curi la katakan...nak masuk pun dah tak boleh sebab di kawal oleh polis.Dalam banyak2 kawasan di dalam mahupun di luar istana ..aku lebih suka di luar kerana di luar kita boleh lihat pemandangan dari pelbagai sudut...sumpah kalau saper pernah masuk kawasan istana pasti akan cakap macam aku cakap sekarang nii..tapi byk jugak laa perbezaan nyer dari dulu...macamana pun tetap menarik...nampak sungai... gunung..bukit yang menghijau..masjid...yang best nyer matahari terbit...pasal istana nii atas bukit..tu yang boleh nampak macam2 tuu.. ohhh lupa lagi satu boleh nampak kampung Yop Raduan...Mengale tepi sungai jer yop...rumah mike teman tak nampak... pasal byk pokok-pokok...macamana best kat tempat orang,best lagi kat tempat aku....hehehhehehe

Jumaat, 28 November 2008

Aku nak tukarrr..............


ni laa kalu dah rimas, runsing, bosan, menyampahhh..........tak pasal muka mamat nii jadi mangsa aku..mintak maaf jer laa tuan punya muka nii.. bukan nak promote atau nak bagi hang popular...tak der niat pun...cuma nak lepas kan rasa bosan jer.... Oh! yaa pada tuan punya gambar sori laa gambar yang aku ambik ari tuu jadi macam niii... kalu ader lagi meh la kat sini....biar aku rosak kan selagi boleh...

Khamis, 20 November 2008

Lagu Geng Labon versi Indon

video

Lagu niii ..ditujukan khas untuk Geng Labon...yang asyik ngan labon-labon nyer..tak kira di kantin, di studio, di bilik ....yer laa di mana-mana saja kalau nak diceritakan banyak sangat tempat... asalkan boleh berlabon...sambil nyanyi pun nak berlabon macam klip video nii....

apa pun dengor jer laa dan layannn... kalu paham bagitau ..kalau tak paham buat2 paham dah laa..sambil labon leh ngorat..boleh menyanyi..boleh macam2 lagi..teruskan berlabon sampai tak larat dan tak tahu aper yang nak dilabonkan lagi...titik

Sabtu, 15 November 2008

Telefon...bil naik


Bil telefon sebuah keluarga naik melambung. Suami telah memanggil semua ahli keluarga untuk berbincang;
Suami : Ini dah melampau. Gunakan telefon sesuka hati. Ayah tak gunakan telefon rumah,ayah gunakan telefon tempat ayah bekerja.
Isteri : Saya pun sama juga, gunakan telefon tempat saya bekerja.
Anak : Oh sori..saya gunakan SMS sahaja. Untuk panggilan saya gunakan telefon tempat saya bekerja juga.
Maid: Jadi apa masalahnya? Semua orang gunakan telefon tempat bekerja. Sama juga dengan saya.

Jumaat, 14 November 2008

Photoscape+Photoshop


ini adalah hasil gabungan efek dari dua perisian cepat dan pantas..bukan nak promote anak dara tuu yer.. pasal gambar nii kualiti kurang bagus kene la touchup lebih sikit dengan penggunaan 2 perisian tuu.. pada aku boleh laaa..aku tak berapa bagus sangat nak dibandingkan ngan kawan2 aku nii...

Khamis, 13 November 2008

Photoscape..mungkin citarasa anda...



Adakah anda mengenali beliau...atau pernah menggunakan perisian yang telah beliau cipta utk menghasil karya fotografi yang memenuhi citarasa anda atau pelanggan anda..Beliau adalah Joseph Balena seorang masters dalam fotografi dalam pelbagai sudut seni foto.....http://www.photoscape.com/Balena%20Pics.htm.
Beliau telah menghasil satu perisian Photo Retouching dengan pelbagai teknik serta efek yang mudah dan cepat yang hampir menyamai pencapaian Photoshop..namun ader yang kurang lengkap pada perisian tersebut...Bagi kaki foto yang kesuntukan masa atau yang kurang pengetahuan dalam perisian Photoshop.. maka jawapan nyer perisian inilah salah satu jalan penyelesaiannya.. Joseph Balena telah menamakan perisian ini sebagai Photoscape. Beliau mmg berpengetahuan luas dalam bidang fotografi dengan di bantu oleh beberapa rakan, beliau menghasilkan perisian tersebut utk tujuan dalam bidang fotografi.Malahan beliau menawarkan kpd semua yang berminat utk memiliki perisian tersebut secara percuma tanpa dikenakan apa2 bayaran...Di dalam perisian boleh la nak dikatakan lengkap juga la citarasa terdesak aku nii ada RAW Converter, Splitter, Viewer, Screen Capture, Editor & Batch Editor, Color Picker ...ehh macam2 lagi malas laa nak bagi tau...kalau nak download dan cuber sendiri.....nanti kalau dah dapat software nii jgn la sombong ngan aku...nnt aku sumpah jadi batu kang!!!

Rabu, 12 November 2008

Tolongggg...aku di serbu...

Aku bukan superstar.. bukan artis...bukan pelakon...menteri pun bukan....Tolong...tolong...aku di serbu...oleh beberapa orang yang aku kenali...selepas membuat satu tawaran...
Laa rupernyer aku di serbu kerana Software Lucis jer ...hampeh tul...bikin aku perasan jer..
tunggu laa kengkawan yang suka main ngan gambar dan tangkap gambar tuu.. ader satu lagi senjata yang aku miliki tapi sukar korang miliki... tunggu jer laa akan aku tunjuk hasilnya....kepada yang dah ader tuu tahniah laa.. Seronok betul guna sofware nii .... memberikan hasil yang cantik yang tak pernah aku fikir...terima kasih pada kengkawan yang memberitahu aku maklumat nii..kalu tak tahu laa..

Selasa, 11 November 2008

Lucis Pro.v5.0.3.. nak cuba ker


Ini salah satu hasil kerja dari LucisPro v5.0.3...gambar tuuu jangan tanyer laa aku dah mintak izin kat tuan punyer gambar kira2 beberapa bulan yang lalu...jadi kalau nak software niii untuk mencuba nyer sila la datang ke SettodeArtiste RBP..yang nii tak yah pengeras ker, ayam panggang ker, pulut kuning ker macam kawan aku mintak macam2 tapi kalu ader pulut panggang bawak laa ..pasal lamer dah tak pekena ....

LucisArt 3 ED/SE Plugins Photoshop



Dengar cerita adalah kengkawan saya ni sedang mencari satu Photoshop Plugins yang namenyer LukisArt..eeeh bukan LucisArt..lebih kurang macam laa tuu bunyi nyer. Jenuh juga laa saya menyelongkar website mencari software tersebut.. naik biru mata hitam ku...naik muntah otak ku memikirkan....bagaimana caranyer nak dapatkan plugin tersebut.. Dengan adernyer plugins tersebut mereka nii boleh laa menghasilkan hasil kerja seni yang mereka idamkan tuu... tapi malang nyer plugins tersebut sukar untuk dimiliki ..maklum laa bukan nyer percuma kene beli melalui internet..nak beli pulak kene la pakai kad kredit itu cara yang paling mudah untuk dapatkannya...takder jual kat malaysia nii pulak tuu ... saya difahamkan begitu laa kata mereka... Tapi kalau nak software Lucis Pro 5, saya ader kalu nak datang laa jumpa saya..efek dia samer jer...software dari company yang sama...nak cuba boleh juga..meh laa. Ipoh mali talak sombong..tapi kalau lu sombong terjun lombong laa.. "nak mintak jangan mencuri" mak aku cakap. Kepada yang terbaca artikel saya nii kalau ader mempunyai Plugins tersebut boleh kiranyer kita berkongsi...jangan la kedekut...

Isnin, 10 November 2008

RUPANYA KITA MERACUNI DIRI SETIAP HARI

Saya tertarik dengan sebuah artikel kepenggunaan dalam akhbar mingguan Siasah (28 September-4 Oktober 2008) bertajuk "Fahami maksud simbol pada barangan plastik" yang ditulis oleh Hamdan MS. Saya ingin memohon kebenaran saudara Hamdan untuk menyebarkan semula maklumat ini dalam blog saya demi kepentingan masyarakat.Sebagai pengguna, kita harus tahu bagaimana untuk menggunakan barangan plastik serta bahayanya jika kita menggunakannya secara tidak betul. Sebenarnya terdapat simbol yang membolehkan kita mengetahui maksud ketahanan plastik tersebut.
Tanda tersebut adalah seperti berikut:
1. Berada atau terletak di bahagian bawah plastik itu.
2. Berbentuk segitiga.
3. Di dalam segitiga tersebut terdapat nombor.
4. Nama jenis plastik terletak di bawah simbol

JENIS PERTAMA
Angka 1 di tengahnya serta tulisan PETE atau PET (Polyethylene Terephthalate) di bawah segitiga. Biasa digunakan untuk botol plastik, berwarna jernih/lut sinar seperti botol air mineral, botol jus, dan hampir semua botol minuman. Botol ini hanya boleh digunakan sekali sahaja. Jika terdapat air panas di dalamnya, ianya akan mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut meleleh dan mengeluarkan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser.Sila klik topik di atas atau 'Full Post' di bawah untuk mengetahui jenis kedua dan seterusnya.

JENIS KEDUA
Angka 2 ditengahnya, serta tulisan HDPE (High Density Polyethylene) di bawah segitiga. Biasa dipakai untuk botol susu yang berwarna putih susu, tupperware, serta bekas air minuman. HDPE memiliki sifat bahan yang lebih kuat, keras dan lebih tahan terhadap suhu tinggi. HDPE merupakan salah satu bahan plastik yang selamat untuk digunakan kerana kemampuannya mencegah reaksi kimia antara plastik berbahan HDPE dengan makanan/minuman. Ia juga hanya elok di pakai sekali sahaja.

JENIS KETIGA
PVC bermaksud Polyvinyl Chloride. Plastik ini biasanya terdapat pada plastik pembungkus (cling wrap) dan botol-botol. Reaksi yang terjadi antara PVC dengan makanan berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan. Sebaiknya kita harus mencari alternatif pembungkus makanan lain (bukan bertanda 3 dan V) seperti plastik yang diperbuat dari polietilena atau bahan alam seperti daun pisang.

JENIS KEEMPAT
Angka 4 di tengahnya, LDPE (Low Density Polyethylene) ialah plastik coklat (thermoplastic/diperbuat dari minyak bumi), biasa di gunakan sebagai tempat makanan, bekas plastik, dan botol-botol yang lembik.Barang berbahan LDPE ini sukar dihancurkan namun tetap baik untuk tempat makanan.

JENIS KELIMA
Angka 5 di tengahnya, PP (Polypropylene) adalah botol lutsinar biasa yang tidak jernih. Polipropilen lebih kuat dan ringan dengan daya tembus wap yang rendah,ketahanan yang baik terhadap lemak, stabil terhadap suhu tinggi dan cukup mengkilap.Jenis ini adalah pilihan bahan plastik terbaik, terutama untuk tempat makanan dan minuman serta yang terpenting botol minum untuk bayi.

JENIS KEENAM
Angka 6 di tengahnya, PS (Polystyrene) biasa digunakan sebagai tempat makan styrofoam, tempat minum sekali pakai dan lain-lain. PS merupakan polimer aromatik yang dapat mengeluarkan bahan styrene ke dalam makanan ketika bersentuhan dengan bahan tersebut. Selain tempat makanan, styrene juga terdapat dari asap rokok, asap kenderaan dan bahan konstruksi gedung. Bahan ini harus dihindari, kerana selain berbahaya untuk kesihatan otak ia juga mengganggu hormon estrogen pada wanita yang mengakibatkan masalah reproduksi, pertumbuhan dan sistem saraf. Ketika dibakar, bahan ini akan mengeluarkan api berwarna kuning jingga dan meninggalkan jelaga.

JENIS KETUJUH
Angka 7 di tengahnya, serta tulisan OTHER. Untuk jenis plastik 7 Other ini ada 4 jenis iaitu:1. SAN - styrene acrylonitrile2. ABS - acrylonitrile butadience styrene3. PC - polycarbonate4. NylonBoleh didapati pada tempat makanan dan minuman seperti botol minum olahraga, komputer, alat-alat elektronik. Barangan plastik SAN dan ABS bertindak tinggi terhadap reaksi kimia dan suhu, kekuatan dan tingkat kekerasan yang telah ditingkatkan. Biasanya terdapat pada mangkuk mixer, pembungkus thermos, piring, alat makan, penapis kopi dan berus gigi. ABS biasanya digunakan sebagai bahan mainan Lego. Plastik jenis ketujuh ini merupakan salah satu bahan plastik yang sangat baik untuk digunakan dalam barangan makanan ataupun minuman.

PANDUAN KEPADA PENGGUNA
1. Simbol berangka 1, 3, 6 dan 7 (PC), seluruhnya memiliki bahaya secara kimia. Gunakan hanya sekali pakai.
2. Selamat jika menggunakan plastik bersimbol 2, 4, 5 dan 7 ( SAN atau ABS)
3. Hindari penggunaan botol plastik untuk menyimpan air minuman. Jika penggunaan botol plastik berbahan PET (simbol 1) dan HDPE (simbol 2) , tidak dapat dielakkan, dan gunakanlah untuk sekali pakai. Gantilah dengan botol stainless steel atau gelas/kaca.
4. Cegahlah memanaskan makanan yang disimpan dalam plastik khususnya pada oven. Bungkuslah terlebih dahulu makanan dengan daun pisang atau kertas sebelum dibungkus dengan plstik pembungkus ketika dipanaskan dalam mikrowave.
5. Cegah menggunakan barangan plastik untuk mengemas makanan berminyak dan berlemak.
6. Cegah penggunaan piring dan alat makan plastik untuk masakan. Gunakanlah alat makan berbahan stailess steel, kaca, seramik dan kayu. Sekiranya benar fakta ini, secara tidak langsung kita meracuni diri kita setiap hari. Tanpa kita sedari atau memang kita tahu tetapi sering buat acuh tak acuh, bekas plastik yang kita isikan minuman dan makanan telah menjadi racun yang memudharatkan kesihatan dan kesannya bukan sekarang, tetapi dalam jangka masa panjang.

Jumaat, 7 November 2008

Masjid Ubudiah & kenangan silam




Ini adalah salah satu mercu tanda di kampung halaman aku ...bangga juga aku kerana bukan setakat dalam malaysia jer yang tahu masjid nii malahan boleh katakan seluruh dunia mengenali nyer..tak gitu Yop Raduan... nak cerita sikit pasal masjid nii ...kisah mistik ader, kisah lucu ader, sedih pun ader..malahan banyak jugak la sejarahnya bemula di masjid nii...Dulu mase aku kecik-kecik kira mase tuu umur pun dalam 10 tahun laa...ramai kawan kawan yang duduk kat area masjid niii... jadi di masjid ini laa tempat pertemuan kami.. pelbagai aktviti dilakukan... masjid ni dulu meriah ...berbeza betul... tak macam sekarang nak tengok bebudak main kat kawasan masjid pun susah... pasal dah ader pengawal keselamatan.... tak boleh itu tak boleh ini..... macamana la bebudak sekarang nak terpaut hati kat masjid.... tapi yer la kan sejak banyak kes-kes kecurian peralatan masjid berlaku ..menjadi-jadi pulak ...tu yang diaorang letakkan pengawal tuu.. tak salah pentadbiran masjid jugak..utk keselamatan..tak kisah laa...


Ni nak cerita sikit pengalaman di masjid nii mase ader majlis Qiamullail ...sibuk penduduk di sekitar Bukit Chandan nii nak menghadirinyer... majlis tuu mula pukul 4 pagi maka ader yang nak tidur di masjid ader yang nak tidur di rumah ..aku pun aper lagi lepas jer sembahyang isyak berjemaah beritahu kat kengkawan aku bahawa aku nak tidur di masjid takut nanti terlepas peluang aku nak ikuti majlis tersebut jikalau aku tidur kat rumah...apalagi kengkawan aku pun sibuk laa nak ikut sama...maka pun sibuk membuat persiapan...balik rumah dulu ambil aper yang patut dan beritahu kat mak aku .."Mak malam nii andi (panggilan di kampung) tidur di masjid ader majlis Qiamullail"...kata aku pada mak..."Hmm bebaik jangan ingke (rujuk Kamus Dialek Perak pada blog http://suteramalaya.blogspot.com) sangat kat situ...masjid tuu bukan tempat main, ader penjaga nyer ...ingat tuu" balas mak aku memberi pesan. "Aaa baik laa.." balas aku. Lepas tuu aku pun segera ke masjid. Sampai sahaja aku lihat kengkawan aku sedang menunggu aku sambil berborak dengan orang tua-tua di situ.."ha kamu pun nak tidur disini jugak ker" kata Pak Mat Tok Siak bertanya padaku..."Yer ler Pak Mat" jawab ku...."Bebaik la korang tuu kalu tidor tuu karang jangan laa tidor kat pintu masuk atau kat tempat ibadat " kata nyer kepada kami semua..."Ok ..." jawap kami berlima kesemuanya.. Jam pun dah menunjukkan pukul 11.30..lampu di dalam dan di luar telah ditutup cuma lampu di bahagian tempat wuduk dan mimbar masjid jer yang masih terpasang...sengaja di pasang..."Eh takkan kiter jer yang tidur di masjid maner yang lain nyer" tanyer aku pada kengkawan... "Maner ader yang lain nyer kiter jer...diaorang semua tidor kat rumah..pukul 4 nanti baru datang.." kata Khalid anak Pak Tak.. "Tak ngaper la kite pun boleh laa" balas ku. "Nak tidor kat maner nii...dalam ker luor.."tanya Lee anak Pak Mat Jegey.. "Jom kita tidor kat dalam laa..dalam best ader kapet kat luor nii sejok lantai marble...maner tahan." jawab Am anak Cikgu Ali.."Orait jugak tuu" balas Usop anak Haji Nokman posmen. Kami segeralah ke dalam masjid..mencari posisi tempat untuk melelapkan mata... "Woi! Am ...Khalid... jangan tidor situ..tadi kan pak Mat dah cakap..."tegur ku pada mereka..."Ahh Pintu banyak yang maner satu dia tak cakap pun lagipun tidur dekat pintu ader angin masuk ... kalau ader jemaah sampai boleh dengar dia melangkah masuk.."jawab Am berdegil... "Lantak korang laa" balasku..aku pun merebah badan dan melelapkan mata..Usop dan Lee entah kemana tidor nyer ..sekejap keluor masuk berulang kali...tak tahu la berapa kali ...Tanpa disedari telah pun melelapkan mata.......zzzzzzzzzzzzzzzzz...........Sedang lena diulit mimpi..tiba-tiba aku tersedar bunyi riuh rendah di luar masjid.... aku segera bangun, aku dapati kawan-kawan ku tiada dalam masjid.. aper lagi aku bergegas keluar...aku tengok beberapa jemaah yang lain dah sampai...aku ingat majlis nak mula..rupa-rupa nyer Am, Khalid, Lee dan Usop dalam keadaan terpinga-pinga dikerumuni para jemaah yang baru sampai.. aku cuba bertanya pada salah seorang yang berada di situ.."ngape diaorang tuu" tanya ku.."hmm diaorang nii tidor kat tepi kolah tempat ambik wuduk sampai tak sedor orang datang kejutkan"... jawab salah seorang jemaah yang aku kenali tuuu. ""haa tu laa aku dah cakap korang nii tak nak dengor ...begik bebenor" kata pak Mat. Aku pun aper lagi segera memanggil mereka semua ke suatu sudut yang sunyi.. " Ape ke hey nyer!!...kome nii...malam tadi kan tidor kat dalam pastu subuh-subuh nii pulak tiba-tiba dah berlingkor kat tepi kolah.." tanya ku pada mereka berempat. "Entah laa semalam aku,Lee,Usop dan Khalid dah berpakat nak pekenakan ko, dalam dok sibuk nak perancangan nak pekenakan ko tiba-tiba kami semua terus terlelap sebab mengantuk.....Sebelum tu aku panggil Usop ngan Lee tidor dekat dengan aku ...tinggalkan ko sorang jer tidor kat tepi dinding..tapi alih alih pagi kami semua yang terkena. Kami sangkakan kamu yang mengangkat kami berempat dan letakkan kami kat tepi kolah niii...Mustahil jugak!..takkan laa kamu sorang larat mengangkat kami berempat. Kalau angkat mungkin kami dah sedor."ujar Am menceritakan keadaan sebenarnya. "Nii yang pelik nii.." kata Usop... Lee dan Khalid mengangguk kepala setuju dengan apa yang diluahkan oleh Usop tuu. "Hish kome nii aku maner larat nak angkat...tengok laa badan kome memasing..besor gajah.."kata aku menafikan dakwaan Am. "Kalau macam ni aku tak jadi laa ikut majlis nii ... nak balik laa rase tak sedap badan pulak." kata Am. "Aku pun sama laa" sahut Khalid. "Tak jadi laa...aku ngan lee pun nak balik....rase nak demam pulak badan nii.."kata Usop sambil Lee menganggukkan kepala tanda setuju.>>>Hmm aper nak buat nampak aku seorang jer laa ikut majlis nii tanpa kengkawan...bisik hati ku.

Selepas selesai sahaja majlis Qiamullail dengan berakhir solat Subuh tuu aku pun terus balik ke rumah.. sesampai saja dirumah aku bertanya kepada mak aku..dan menceritakna hal yang terjadi di masjid... Mak aku tersenyum dan berkata " Tu la jangan tak percaya cakap mak...kan mak dah cakap...nak tahu sebabnyer ...di masjid tuu Jin Islam berpakaian serba hijau..tiap2 malam jin tuu datang masjid....bersolat kat situ.Antara masjid, makam dengan Istana tuu tempat dia selalu berulang alik.."terang mak aku pada ku.. Oo baru laa aku tau...semenjak hari aku tak der laa ingke sangat..Mungkin jin tuu marah pada kawan2 aku pasal menghalang laluan di masuk ke dalam masjid tuu. Apa pun alhamdulillah aku tak kena macam kawan2 aku..tuu la orang pesan jangan degil cakap orang tua-tau pasal ada jugak kebenaran nyer..Sehingga ke hari ini perkara itu masih berlaku pada mereka yang kurang mempercayai nyer ..bukan setakat dipindah ke kolah tempat wuduk tuu malahan ke makam Di Raja bersebelahan masjid pun pernah berlaku..tapi itu dulu sekarang dah tak boleh dah tidor dalam masjid tuu semenjak dah ader pengawal keselamatan. Kalau tak percaya nak cuba laa... datang la ke masjid nii.(bahkan pengawal yang pernah menjaga masjid nii pun pernah nampak)Sekian laa setakat nii aje....

Khamis, 6 November 2008

Lawak Sejenak...

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya, pemilik kancil tu sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya minta dibantu. Namun tidak ada sebuah kereta pun berhenti. Tiba- tiba datangla sebuah kereta evo7 berhenti di sebelah kancil tadi. "Ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?" tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an. "Aa rosak " jawap pakcik tu simple aje.... "Ok,cam nie,saya ada tali nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai kat tol" mamat nie bagi idea. "orait gak tu...", tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam" .."Ok pakcik" ..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye. Dia pun jalan la..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit, apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik.. Tiba-tiba ada sebuah skyline datang dari belakang dan press minyak kat mamat evo7. Apa lagi, jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar skyline nie...lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia. Orang tua tu punya la hangin satu badan, dia pun hon dan bagi high beam bagai nak rak.. Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal. Kebetulan pulak polis ada buat speed trap kat bawah jambatan. Vrooommm.... ..bedesup peginye... ini dah lebih speed limit nie...kate polis nie..cecah 250kmj memasing nie... Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya samankereta-kereta yg laju nie... "Over..over, ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju....sebuah skyline, sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye....... ..sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu dan bagi hon dan high beam nak potong!!!'

Rabu, 5 November 2008

Ikan Misteri





















Pada yop-yop yang kaki mancing pernah jumpa ker ikan nii....

Jumaat, 31 Oktober 2008

Awas! Ubat Selsema dan Batuk.....

PERHATIAN!!! SILA BACA DENGAN TELITI DEMI ANAK-ANAK ANDA DAN ORANG
LAIN YANG ANDA KASIHI!
UBAT BATUK DAN SELSEMA KITA RUPANYA MERBAHAYA KERANA BOLEH
MENYEBABKAN PENDARAHAN OTAK. PENARIKAN SEMULA UBAT
MENGANDUNGI PHENYLPROPANOLAMINE
Kepada Semua,
Kesemua ubat yang mengandungi PHENYLPROPANOLAMINE sedang ditarik balik.
Anda boleh menghubungi nombor 800 yang tersenarai di semua kotak ubat dan
bertanyakan tentang bayaran balik. Sila baca dengan TELITI, kerana sesetengah
daripada anda menggunakan ubat-ubat ini , (salah satunya ialah Alka Seltzer Plus).
BERHENTI MENGAMBIL sebarang ubat yang mengandungi
PHENYLPROPANOLAMINE . Ia didapati berkait rapat dengan pertumbuhan
hemorrhagic stroke (pendarahan otak) dikalangan wanita berumur 18- 46 tahun tiga
hari selepas mengambilnya. Masalah tersebut belum dikesan untuk lelaki, tetapi FDA
menyarankan setiap orang (termasok kanak-kanak) mencari alternatif lain.
UBAT-UBATAN BERIKUT MENGANDUNGI PHENYLPROPANOLAMINE :
1. Acutrim Diet Gum Appetite Suppressant
2. Plus Dietary Supplements
3. Acutrim Maximum Strength
4. Appetite Control Alka-Seltzer Plus
5. Children's Cold Medicine Effervescent
6. Alka-Seltzer Plus Cold Medicine (perasa ceri atau oren)
7. Alka-Seltzer Plus Cold ! Medicine Original
8. Alka-Seltzer Plus Cold & Cough Medicine Effervescent
9. Alka-Seltzer Plus Cold & Flu Medicine Effervescent
10. Alka-Seltzer Plus Cold & Sinus Effervescent
11. Alka Seltzer Plus Night-Time Cold Medicine Effervescent
12. BC Allergy Sinus Cold Powder
13. BC Sinus Cold Powder
14. Comtrex Deep Chest Cold & Congestion Relief
15. Comtrex Flu Therapy & Fever Relief
16. Day & Night Contac 12-Hour Cold Capsules
17. Contac 12 Hour Caplets
18. Coricidin D Cold, Flu & Sinus
19. Dexatrim Caffeine Free
20. Dexatrim Extended Duration
21. Dexatrim Gelcaps
22. Dexatrim Vitamin C/Caffeine Free
23. Dimetapp Cold & Allergy Chewable Tablets
24. Dimetapp Cold & Cough Liqui-Gels
25. Dimetapp DM Cold & Cough Elixir
26. Dimetapp Elixir
27. Dimetapp 4 Hour Liquid Gels
28. Dimetapp 4 Hour Tablets
29. Dimetapp 12 Hour Extentabs Tablets
30. Naldecon DX Pediatric Drops
31. Tavist-D 12 Hour Relief of Sinus & Nasal Congestion
32. Triaminic DM Cough Relief
33. Triaminic Expectorant Chest & Head Congestion
34. Triaminic Syrup Cold & Allergy
35. Triaminic Triaminicol Cold & Cough
Adalah difahamkan pihak pengeluar Triaminic dengan secara sukarela menarik semula
ubatan berikut kerana mengandungi campuran yang menyebabkan stroke dan
serangan mengejut kepada kanak-kanak:
Orange 3D Cold & Allergy Cherry (merah jambu) 3D Cold & Cough Berry 3D Cough
Relief Yellow 3D Expectorant
Hubungi mereka di nombor 1-800-548-3708 dengan menyatakan nombor
lot pada kotak untuk membolehkan mereka menguruskan pemulangan ubat tersebut
dan mereka akan memberikan bayaran balik kepada anda. Jika anda mengenali
sesiapa yang mempunyai anak kecil,
Untuk memastikan maklumat ini, luangkan masa untuk melawati laman web ini :
http://www.fda. gov/
EDARKANNYA KEPADA SEMUA ORANG YANG ANDA KENALI AGAR MEREKA
BOLEH MENGAMBIL LANGKAH SEWAJARNYA UNTUK MENGELAK TRAGEDI
KEPADA KELUARGA MEREKA.

Khamis, 30 Oktober 2008

Rabu, 29 Oktober 2008

Mpv Proton bakal dilancarkan....




Lebih kurang macam nii laa rupanyer MPV baru keluaran proton tuu...

ajer nyer jelebor............


kome tahu tak jelebor tu aper ..kalu gitu kome moh ke kuale..pasai kat kuale fames sebut menatang nii...