Khamis, 4 Disember 2008

Bukan Istana ku....

Kalau dulu kawasan istana nii laa tempat aku bermain..dalam luar habis aku terokai...kalau sempat ker dapur pun aku pergi...boleh katakan semuanyer mengenali aku ...ader yang ber tanya..."anak saper tuu?"..ader pula yang tukang jawab... "anak Ha cucu Tok Yang Shafie"...mereka yang bertanya terus berdiam tanpa soalan susulan. Mereka semua lebih mengenali datok aku dari aku ...kerana datukku adalah Tok Nara di istana... malahan kalau terserempak dengan sultan sekalipun... ditegur oleh tuanku..."hmm kamu anak sapa nii?...dengan pantas ku menjawab..'anak Ha cucu tok Yang..."
"Cucu tok Yang rupernyer...Bebaik jgn ingke sgt kat sini mcm2 ader.." balas tuanku...Aku pun aper lagi cepat2 beredar dari situ..kecut perut ku berdepan dgn tuanku...ahhh itu kisah lamer...biarlah jadi ingatanku...tapi sekarang tempat tersebut tidak lagi boleh di teroka sesuka ati..maklum la lain pemerintah lain pula cara nyer...dah tu byk barang berharga...takut di curi la katakan...nak masuk pun dah tak boleh sebab di kawal oleh polis.Dalam banyak2 kawasan di dalam mahupun di luar istana ..aku lebih suka di luar kerana di luar kita boleh lihat pemandangan dari pelbagai sudut...sumpah kalau saper pernah masuk kawasan istana pasti akan cakap macam aku cakap sekarang nii..tapi byk jugak laa perbezaan nyer dari dulu...macamana pun tetap menarik...nampak sungai... gunung..bukit yang menghijau..masjid...yang best nyer matahari terbit...pasal istana nii atas bukit..tu yang boleh nampak macam2 tuu.. ohhh lupa lagi satu boleh nampak kampung Yop Raduan...Mengale tepi sungai jer yop...rumah mike teman tak nampak... pasal byk pokok-pokok...macamana best kat tempat orang,best lagi kat tempat aku....hehehhehehe

3 ulasan:

Tuhfat al-Nafis11 berkata...

kawasan istana nii byk pantang larang...maklum la jin kerajan bersepah disekeliling nyer...baik di dlm mahupun di luar...x boleh ckp takbur...

R@duan berkata...

Sekarang ni sapa duduk situ yop?

Tuhfat al-Nafis11 berkata...

yang duduk kat situ skrg nii...jin dia ngan para pekerja dia jer...tuanku byk dok kat ipoh berbanding kuale... kdg tuu kerap juga keluor negeri nyer..