Jumaat, 16 Januari 2009

Kalau nak buat dosa pikir laa dulu........akibatnya

Ada seorang soleh yang sangat patuh kpd perintah agama,dan senantiasa menjaga diri drpd segala bentuk maksiat dan keburukan, sehingga pada satu malam terlintas di dalam hatinya hendak berzina dengan seorang wanita cantik jelita kerana terpesona dengan kejelitaannya.

Kebetulan pd ketika itu , disampingnya ada sebuah pelita yang baru saja dinyalakan untuk menerangi rumahnya. Maka dia pun terus menajamkan pandangannya pada api yg sedang bernyala-nyala pd sumbu pelita itu.

Kemudian berbisik pada dirinya sendiri: "Engkau mengajak aku melakukan perkara terkutuk dgn wanita itu? Baiklah! Aku akan meletakkan jariku ini di atas sumbu pelita yang menyala itu, kiranya ia tahan panasnya, nescaya aku turutkan kemahuanmu (nafsu) itu."

Lantas orang soleh itu pun meletakkan jarinya di atas sumbu tadi. Dan dia cuba menahan diri dari kepanasannya, sehingga hampir-hampir nyawanya akan tercabut kerana tidak tahan panas yang dideritanya itu.

Lalu segera dia berteriak: "Wahai jiwa (nafsu), tahniahlah engkau!, rupanya engkau tidak tahan. Ini baru drpd kepanasan api dunia, engkau sudah tidak tahan, padahal api dunia itu telah disejukkan oleh Allah S.W.T. dgn air sebanyak 70 kali ganda agar manusia boleh bertentangan dengannya.
"Kalau hanya menghadapi api dunia, engkau sudah tidak tahan, apatah lagi untuk menghadapi api neraka, yang panasnya 70 kali ganda lebih dahsyat kepanasannya daripada api di dunia ini," tambah orang soleh itu.
Lalu orang soleh itu pun berpaling dari niatnya untuk melakukan dosa lantas bertaubat. Sejak hari tiu hatinya tidak tidak pernah diganggu lagi oleh lintasan buruk seperti itu.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Takut nak buat jahat kalau iman tak cukup kerana sentiasa terbayang pintu neraka depan mata.

Adijagat

Tanpa Nama berkata...

Wanita soleh

buat jahat memang mudah nak buat kebaikan tuu susah sangat.

faQirilallah berkata...

aslmkm. Pak andi, kami semua sihat wal'afiat.. Kalau ade rezeki tahun ni habis la pie. nape ade kerja kosong ker.. huhuu. pak andi nnti email kat pie alamat umah putrajaya, pie nak isi borang SPA online. sblm balik nnti.. ni email pie sfboss7banny@yahoo.co.uk..
hafizah dgn arib insya'Allah balik dlm ujungbulan 6 @ awal bulan 6 tau..

Tuhfat al-Nafis11 berkata...

Yer ker Alhamdulillah. InsyaAllah kalu ingat.. Kerja kosong x pasti lagi nnt cuba tgk kat maner ader ok.
Tolong tgk harga camera Nikon D90 kat sana klu ader mase jenjalan tuu yer. Kirim salam pd diaorang nnt klu balik cni nak pak andi ambik ker?